Vitamine D, waar is dat goed voor?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast levert de voeding vitamine D.

Wat is een vitamine? 

Vitamines zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in ons eten en drinken. Ze zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling en om gezond te blijven. Ze leveren geen energie. 

Wat doet vitamine D?

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.

Waar vind ik vitamine D? 

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Verder is Vitamine D te vinden in vette vis, vlees, ei, margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Is het nodig om extra vitamine D te slikken? 

Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

Daarnaast wordt geadviseerd aan vrouwen van boven de 50 jaar en mannen van boven de 70 om extra vitamine D bij te slikken. Dit vermindert de kans op vallen en botbreuken.

Je kunt vitamine D-supplementen kopen in de vorm van druppels, capsules of tabletten bij de apotheek of drogist. Voor de werkzaamheid maakt het niet uit welke vorm je koopt. Goedkopere huismerken zijn even goed als de duurdere A-merken

Hoeveel vitamine D moet ik extra slikken?

Voor iedereen geldt een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (bron = Voedingscentrum) van 10 microgram vitamine D. Voor mensen ouder dan 70 jaar wordt 20 microgram per dag geadviseerd. Vraag uw huisarts of praktijkondersteuner om advies.

Het advies is ook om in het voorjaar, de zomer en het najaar elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Je lichaam maakt dan vitamine D aan en legt een voorraad aan. In de wintermaanden staat in de Nederland de zon te laag om vitamine D aan te maken. Je gebruikt dan de voorraad die je hebt aangelegd. 

Kan ik teveel of te weinig vitamine D binnen krijgen?

Een tekort aan vitamine D kan bij jonge kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Deze ziekte zorgt voor afwijkingen aan het skelet. Bij volwassenen en ouderen kan door een vitamine D-tekort op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte optreden.

Een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Dit kan resulteren in schade aan de nieren.

Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak. In de praktijk komt een overdosis bij gezonde mensen zelden voor.